Multimetry i mostki RLC - zestawienie wybranych parametrów

Wykonałem zestawienie parametrów multimetrów i mostków RLC, które uznałem za ważne:

Arkusz kalkulacyjny z zestawieniem wybranych parametrów multimetrów i mostków RLC.

Arkusz kalkulacyjny Google zapewne najlepiej działa z przeglądarką Google... Jeżeli nie będziesz mieć dostępu do niektórych danych spróbuj użyć przeglądarki Chrome. Arkusz jest dostępny w trybie tylko do odczytu.

Parametry rozdzieliłem pomiędzy kolejne arkusze. Tak jest bardziej czytelnie. Dostęp do nich jest po lewej stronie ekranu, na dole strony arkusza kalkulacyjnego..

Na stronie Urządzenia pomiarowe, multimetry umieściłem odwołania do stron poświęconych miernikom ujętym w arkuszu kalkulacyjnym. Są tam instrukcje obsługi i parametry urządzeń. Nie mając możliwości przetestowania każdego z urządzeń dane czerpałem właśnie z parametrów zamieszczonych przez producenta lub dystrybutora.


Dlaczego wybrałem takie informacje w arkuszu?

Jakie napięcia stałe (DC) najczęściej mierzę:
- Najmniejszy zakres: przydatne przy mierzeniu napięć na rezystorach pomiarowych.
- Do 3V: Pomiary referencyjnych źródeł napięcia jak 1.2V, 2.5V, 2.7V; potrzeby jest wtedy jak najdokładniejsze wskazanie i powtarzalność pomiarów.
- Do 6V: Pomiar standardowych nadnapięć zasilających - np.: mikrokontrolery: 3.3V, 5V. Duża precyzja nie jest potrzebna, ponieważ są to często mierzone wartości to uwzględniłem je w osobnej rubryce. Zakres do 5V był by zbyt "mały" do pomiarów stabilizatorów 5V, które to często podają napięcia odrobinę większe. Lepiej też nie mierzyć na skrajach zakresów pomiarowych, a odstęp pomiędzy 5V a 6V wynosi bezpieczne 20%.
- Do 30V: Pomiary napięć 9V, 12V, 24V i pośrednich. Nie potrzebuję tu super dokładnych wskazań, ponieważ zazwyczaj wystarczy odczyt z dokładnością do 0,01V lub 0,1V.
- Największy zakres.

Podział na kilka rubryk (zakresów) pozwala szybko zorientować się jakiego błędu przy pomiarze możemy się spodziewać dla danej mierzonej wartości. W ten sposób również sprowadzam do wspólnego mianownika różne zakresy występujące w miernikach. 

Jakie napięcia zmienne (AC) najczęściej mierzę:
Najmniejszy zakres.
- Do 30V: Najczęściej mierzę napięcie po stronie wtórnej transformatorów.
- Do 300V: Pomiar napięcie sieci elektrycznej.
Największy zakres.
Wyszczególniam w zestawieniu do jakiej częstotliwości mierzy miernik, oraz czy posiada pomiar RMS (AC, AC+DC).

***

Dygresja dotycząca mierzenia niskiego napięcia sieci elektrycznej. Jakie napięcie w "gniazdku" mieści się w normie? 

***

Pomiar natężenia prądu stałego (DC):





Pomiar natężenia prądu zmiennego (AC):





Pomiar rezystancji:
Wyodrębniłem tylko trzy zakresy:
Najmniejszy zakres: zazwyczaj zaczyna się od kilkudziesieciu lub kilkuset Ω i obejmuje pomiar małych wartości (np.: boczników). Ten zakres wymaga jak największej dokładności (oczywiście jeśli ktoś potrzebuje takich pomiarów).
- Zakres najbliższy 10kΩ. Ten zakres pozwala oszacować dokładność miernika zarówno przy doborze rezystorów kilkusetomowych, jak i kilkudziesięcioomowych.
Największy zakres. Ten zakres pokazuje niestandardowe możliwości miernika, jak pomiar gigaomów.

Nie wprowadziłem zakresu dla setek kiloomów, megaomów, itp. W tych zakresach zazwyczaj nie ma potrzeby pomiaru z dużą dokładnością, a dokładność miernika można poznać po mniejszych zakresach.
Jeżeli ktoś np.: będzie potrzebował selekcjonować rezystory w danym zakresie to zapewne i tak sięgnie do dokumentacji danego miernika, a sam miernik zostanie wybrany by zapewnił odpowiednia precyzje.

Ze  względy na mostki RLC wprowadziłem rozdzielenie pomiaru za pomocą prądu stałego i zmiennego. Wprowadziłem dwa zakresy częstotliwości przy której prowadzone są pomiary:
- Standardowa 1kHz.
- I największą przy, której dokonuje się takich pomiarów: 100kHz (obsługiwaną tylko przez niektóre mierniki).







Pomiar indukcyjności:





Pomiar pojemności




Inne pomiary: częstotliwość, temperatura, itp:




***

Jeżeli zauważysz błąd, napisz mi o tym proszę. Pamiętaj też o prawach autorskich i jeżeli wykorzystasz dane opracowane prze zemnie nie zapomnij napisać skąd masz te informacje.
Plusik dla mnie w googlach będzie dodatkową motywacją by poszerzać zestawienia.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz