Kompilacja Kdenlive (development) + MLT (development) (+ ffmpeg, lame, movit, x264)

Jeżeli chcemy by edytor video Kdenlive korzystał z framework'u multimediów MLT, a ten z kolei potrafił skorzystać z biblioteki Movit, dzięki czemu zaprzęgniemy GPU do przeliczania efektów video, potrzeba trochę pracy.

Na dzień dzisiejszy skompilowałem następujące wersje:
- Kdenlive: 0.9.7 (rev. v0.9.6-134-g1f0072e)
- ffmpeg version N-59777-g6580104 Copyright (c) 2000-2014 
- x264 0.129.2242 d967c09

Część programów możemy zainstalować z paczek:
apt-get install git automake autoconf libtool intltool g++ yasm libmp3lame-dev libgavl-dev libsamplerate-dev libxml2-dev ladspa-sdk libjack-dev libsox-dev libsdl-dev libgtk2.0-dev liboil-dev libsoup2.4-dev libqt4-dev libexif-dev libvdpau-dev libdv-dev libtheora-dev libvorbis-dev subversion cmake kdelibs5-dev libqjson-dev libqimageblitz-dev recordmydesktop dvgrab dvdauthor genisoimage xine-ui

Instalację biblioteki Movit opisałem tu:

Zbudować ze źródeł musimy następujące programy:
libvpx - git://git.chromium.org/webm/libvpx.git
x264 - git://git.videolan.org/x264.git
ffmpeg - git://github.com/FFmpeg/FFmpeg.git
frei0r - git://github.com/ddennedy/frei0r.git
mlt - git://github.com/mltframework/mlt.git
kdenlive - git://anongit.kde.org/kdenlive
swfdec - git://github.com/mltframework/swfdec.git
lame - http://downloads.sourceforge.net/project/lame/lame/3.99/lame-3.99.1.tar.gz

Kdenlive kompiluję do własnego katalogu, nie instaluje go w katalogach systemowych, z tego względu, że za chwilę MLT zyska rozszerzoną funkcjonalność i oprogramowanie będzie wymagało uaktualnienia. Część zmian już jest widoczna w kodzie, chociaż nie posiada implementacji w filtrach.
Z tego względu skompilowane biblioteki przeniosłem do /usr/local/lib. W tym katalogu umieszczam biblioteki również od innych skompilowanych programów, jak ffmpeg. Ten katalog dowiązałem do katalogu ze kompilowanym kdenlive. Wprowadziłem też odpowiednie zmiany w /etc/ld.so.conf.d/libc.conf.

W konfiguracji kdenlive zwiększyłem liczbę wątków kodowania. Pomimo eksperymentalnego kodu na razie nie mam z tym problemów.

Dla materiałów renderowanych do HD720p 30fps korzystam z następującego profilu renderowania:
f=mp4 acodec=libmp3lame ab=160k ar=44100 ac=2 pix_fmt=yuv420p vcodec=libx264 minrate=0 b=5000k b_strategy=1 subcmp=2 cmp=2 coder=1 flags=+loop flags2=dct8x8 qmax=51 subq=7 qmin=10 qcomp=0.6 qdiff=4 trellis=1 aspect=%dar

Teraz można edytować filmy z wakacji :-)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz