Pobór prądu przez HID (ksenonowe, Xenon)

Przy konstruowaniu lamp podwodnych do kamer nadal stosuję lampy HID. Tanie, popularne, dające przyzwoite odwzorowanie kolorów (nie idealne). Dobrze sprawdzają się w tym zastosowaniu.

Problemem jest ich testowanie na powierzchni. Nie zawsze pod ręka są akumulatory o odpowiedniej wydajności prądowej. Wolę zresztą na etapie testów korzystać z zasilaczy (zapewniających np.: pomiary i zabezpieczenie przeciwzwarciowe) i tu powstaje problem, jaką wydajność prądową powinien mieć taki zasilacz? Ja najczęściej wykorzystuję taki:
Zdaje on egzamin w tym zastosowaniu tylko do zasilania pojedynczego palnika z przetwornicą. W żaden sposób nie nadaje się do testowego uruchomienia całego zestawu lamp, gdzie w najbardziej rozbudowanej wersji mam ich 7 sztuk... Wtedy pozostają tylko specjalnie przygotowywane pakiety akumulatorów. Z kilkoma gorzej przygotowanymi akumulatorami pożegnałem się dosyć szybko - padały jak muchy...

Postanowiłem w końcu przeznaczyć chwilę i dokładnie sprawdzić pobór prądu w chwili rozruchu HID.

Pierwszy test
Chińskie moduły z palnikami 35W, które czekają na włożenie do obudowy i okablowanie.
Pierwszy test z użyciem amperomierza z ustawionym próbkowaniem pięć razy na sekundę.



Drugi test
By dokładnie sprawdzić prąd w chwili uruchomienia lampy HID użyłem oscyloskopu. W szeregu zestawiony jest również precyzyjny multimetr z włączonym logowaniem wartości minimalnych i maksymalnych.
I = U/R
I = 1,42 V / 0,1 Ω
I = 14,2 A



Trzeci test
Pierwsza lampa nurkowa 35W, firmowa, mangrowe. Pomiar jak w teście drugim.
I = U/R
I = 2,16 V / 0,1 Ω
I = 21,6 A

Wcześniejsze nagranie z naprawy lampy Mangrove:


***

Pierwsze spostrzeżenie jaki mam, to że każdy z modułów HID pobiera inny prąd. W poprzednich pomiarach, przeprowadzonych dawno temu prąd rozruchu zmierzony multimetrem wynosił nawet 8,5 A (jeden moduł!).



***

Inne wpisy:


Update: 2015.09.10
Create:  2015.09.10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz