Centrum Zarządzania Światem - zasilanie

Korzystam z wielu urządzeń zasilanych energią elektryczną. Wymagało to zorganizowania ich zasilania w taki sposób by:
- Można było łatwo włączać i wyłączać konkretne urządzenie (lub grupy urządzeń). Dzięki temu urządzenia nie pracują w trybie stand-by. Zmierzyłem, że wykorzystywane w domu urządzenia pobierają w trybie stand-by od 5W do 40W. Jeśli przemnoży się taki pobór prądu przez kilkadziesiąt urządzeń to wychodzi kilkaset watów, co wpływa zarówno na rachunek za prąd, jak i nie jest ekologiczne.
- Urządzenia muszą być łatwo wymienialne. Często zmieniam sprzęt, więc nadmierna plątanina kabli mocno by mi przeszkadzała.
- W czasie burzy zawsze odłączam urządzenia od sieci, wiec cały zestaw urządzeń musi być odłączany w jednym punkcie.
- Wykorzystuje zarówno filtry sieci energetycznej, jak i urządzenia antyprzepięciowe. Dlatego ewentualna awaria takiego urządzenia musi być łatwa i szybka do obejścia (poprzez przełączenie wtyczki).
- Musi być możliwość wykorzystania urządzenia pomiarowego do sprawdzenia poboru prądu (i cos phi).


Dygresja: Gdyby tylko połowa urządzeń elektrycznych w polskich domach była wyłączana, zamiast pozostawać w trybie czuwania, rocznie emitowalibyśmy 1 mln ton CO mniej!
Żródło: wwf.pl


Przy takich założeniach powstały w domu dwa główne punkty zasilające:
1) "Centrum Zarządzania Światem"  :-)  (komputery, serwer, urządzenia sieci, oscyloskopy, mierniki, zasilacze, lutownice, ładowarki, itp.)
2) "TV i S-ka" (telewizor, projektor, konsole, audio, ładowarki pad'ów, itp)


Dlaczego stosuje urządzenia antyprzepięciowe opisałem tu: 

O filtrach sieciowych kilka zdań popełniłem w tym miejscu: 


Zasilanie komputerów zrealizowałem tak:
Wyłączniki na czterech listwach zasilających umożliwiają indywidualne włączanie i wyłączanie każdego z dwudziestu gniazdek. Odstępstwem są dwie listwy zasilające:
- Pierwszą od prawej obsługuję głównym wyłącznikiem, ponieważ podłączyłem do niej grupę urządzeń, które pracują jednocześnie: komputery, serwer, urządzenia sieci. Pięć gniazd tej listwy było niewystarczającą ilością, dlatego podłączona jest do niej dodatkowa listwa, widoczna w prawym dolnym rogu (pozioma).
- Dodatkowa czarna listwa, która jest widoczna na ostatnim zdjęciu.

Wyłączniki zainstalowane w listwach rozłączają tylko jeden tor zasilający, dlatego zadbałem by rozłączały fazę. Długości przewodów listw dobrane są tak, by umożliwiały przełączanie zasilania pomiędzy różnymi punktami, a jednocześnie nie są przesadnie długie.
Pomimo zastosowania super filtru sieciowego przed końcowymi listwami dodałem proste dławiki, głównie dlatego, że je miałem, lecz również z tego powodu, że w pobliżu mam nadajniki RTV o mocy dochodzącej do 0.5MW.
Każde z urządzeń posiada też indywidualny dławik lub filtr, zainstalowany najbliżej danego urządzenia.

Łączna moc nadajników znajdujących się 2km w linii prostej od mojego mieszkania wynika z sumy:
MUX1 - 100kW - 674MHz
MUX2 - 100kW - 498MHz
MUX3 - 170kW - 650MHz
MUX 4 TV Mobilna - 5kW - 626MHz
Radio Maryja - 10kW - 87,90MHz
Radio Eska Łódź - 2kW - 90,10MHz
Polskie Radio Program II - 10kW - 91,40MHz
Radio Zet - 12kW - 92,60MHz
RMF FM - 10kW  - 93,50MHz
Radio TOK FM - 0,50kW - 97,40MHz
Radio Niepokalanów - 2kW - 98,60MHz
Radio Łódź -  30kW - 99,20MHz
Radio Plus Łódź - 5kW 100,40MHz
Polskie Radio Program III - 10kW - 100,30MHz
Polskie Radio Program IV - 1,5kW - 107,30MHz
Polskie Radio Program I - 30kW - 107,80MHz
+ zapewne BTS(Base Transceiver Station) GSM
Źródło: Wikipedia.org

Zazwyczaj pobór prądu przez urządzenia podłączone do mojego rozwiązania nie przekracza 200W, dlatego nie obawiam się podłączenia listwy za listwą.Wszystkie podłączenia wykonywałem sam, cynowałem, skręcałem, zaciskałem - praca wykonana jest solidnie, ze szczególnym uwzględnieniem toru PE. Na koniec wykonałem też pomiary miliomomierzem.
Przed urządzeniem antyprzepięciowym wyprowadziłem też przewód PE do podłączenia iskrownika zabezpieczającego kabel anteny TV.

Zasilanie jest poprowadzone z lewego górnego rogu:
a) Pierwsze jest zabezpieczenie antyprzepięciowe. Podłączona jest do niego również lampka, z tego względu, że gdybym rozłączał coś poniżej to nie stracę oświetlenia.

b) Następny jest filtr sieciowy (dolnoprzepustowy). Poprawa on zasilanie nie tylko sprzętu komputerowego, ale (głównie) urządzeń pomiarowych i generatorów.

c) Za filtrem włączyłem proste urządzenie pomiarowe. Interesują mnie dwie wartości:
- Pobierana moc.
- Współczynnik mocy. Jak widać tu wartość zbliża się do idealnej jedności :-)

d) Jedno z urządzeń sterowane jest zegarem elektronicznym.

 e) Każda z końcowych listw zasilających podłączona jest do listwy dystrybucyjnej.
 

f) Dodatkowa listwa zainstalowana jest tak, bym miał do niej łatwy dostęp. Podłączam do niej urządzenia wykorzystywane chwilowo.


Zasilanie "zestawu TV" zrealizowane jest podobnie:
Występuje urządzenie zabezpieczające przed przepięciami, następnie zaawansowany filtr sieci energetycznej, wyprowadzony jest też przewód PE do iskrownika zabezpieczającego kabel TV i RADIO .
Przewidziałem kilka gniazdek nadmiarowych, np.: do PS4 :-)

Do urządzenia antyprzepięciowego podłączony jest zestaw TV i klimatyzacja (na tym zdjęciu akurat odłączona). Dzięki temu podczas burzy w prosty sposób całkowicie separuje od sieci zasilającej drogie urządzenia.
Filtr sieci ma chronić tylko sprzęt TV, separując go od zakłóceń sieci i klimatyzacji. Klimatyzacja też posiada zainstalowany filtr, jednak znacznie prostszy. Należy pamiętać, że filtr działa w dwie strony: filtruje zakłócenia z sieci i nie wpuszcza zakłóceń do sieci. Inventorowe zasilanie silników może generować dużo zakłóceń, o czym więcej piszę w poście o filtrach sieci.

Po podłączeniu telewizora za filtrem sieci poprawił się obraz odbierany z kanałów analogowych. Gdybym tego nie widział, gdyby mi to ktoś opowiedział... to raczej bym nie uwierzył. Pomyślał bym, że ten ktoś ma zwidy...

Warto też pomyśleć o:


Zasilanie klimatyzacji z gniazdka nie jest błędem. Pobiera ona znacznie mniej mocy niż pralka, kuchenka, czajnik, czy żelazko - a przecież każde z wymienionych urządzeń podłączone jest wtyczką do gniazdka, a nie w sposób stały.


W tym przypadku nie ma konieczności stosowania oddzielnego wyłączania poszczególnych urządzeń, dlatego zastosowane są najzwyklejsze listwy zasilające. Przecież nie będę wstawać z kanapy by coś włączyć... :-)
Zainstalowałem za to trzy włączniki sterowane pilotem (radiowo), każdy z nich rozłącza dwa tory (L i N). Posiadam do nich dwa piloty (backup musi być). Ponownie steruję urządzeniami tak, by nie pobierały prądu w trybie stand-by. Np. telewizor w trybie stand-by pobiera 25W.

Taki sposób realizacji zasilania urządzeń pozwala też pozbyć się listw zasilających i przedłużaczy z podłogi i innych miejsc dostępnych dla małego dziecka.Gniazdka w ścianach są zabezpieczone przed dostępem dziecka, a do powyższych listw dziecko uzyska dostęp jak podrośnie i będzie mogło do nich dosięgnąć. Wtedy też powinno już wiedzieć czego nie wolno robić z gniazdkiem elektrycznym - chociaż mi zdarzało się wysadzać korki mając 12lat...

***

Update: po 2 miesiącach: dołożyłem 8 gniazdek do zasilania komputerów i urządzeń pomiarowych.



Powiązane tematy:
Bezprzewodowy licznik energii elektrycznej OWL -rozpakowanie (unboxing)



Update: 2014.09.22
Create: 2013.12.17

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz