Zużycie prądu przez suszarkę do ubrań i pralkę

Ile energii elektrycznej zużywa pralka i suszarka do ubrań? Ile to kosztuje? W sieci można spotkać wiele wyliczeń opartych na danych producentów. Ja postanowiłem to sprawdzić na prawdziwych urządzeniach. W tym celu podłączyłem pralkę i kondensacyjną suszarkę do ubrań do watomierzy.

Badane urządzenia:
Suszarka kondensacyjna do ubrań - wyciszenie
Naprawa pralki HOOVER AI120 - początek

Suszarka posiada klasę energetyczna "B" - nie jest z pompą ciepła. Pralka posiada klasę energetyczną "A" - została jednak poddana małej modyfikacji, która może mieć wpływ na mniejsze zużycie energii:

***

Nie zmierzyliśmy zużycia energii przez pierwsze dwa parania w styczniu, ze względu na potrzebę kalibracji drugiego watomierza - wskazywał napięcie o 2V za niskie:

***

Tabela z danymi prań i suszeń dla rodziny 2+1 (dziecko, lat dwa...):

Styczeń 2015:
lp.    data                             pralka           –   suszarka
01 - 03.01.2015;  małe ---          ---   –   1,46kW; extra dry
02 - 03.01.2015;  duże --- ---    –   2,15kW; extra dry
03 - 04.01.2015;  duże 0,92kW; 50°   –   2,05kW; extra dry
04 - 12.01.2015;  normalne 0,87kW; 50°  –    1,79kW; extra dry
05 - 13.01.2015;  normalne 0,70kW; 40°  –   1,41kW; extra dry
06 - 14.01.2015; normalne 0,68kW; 40°   –   1,22kW; extra dry
07 - 16.01.2015;  duże 0,92kW; 50°   –   1,99kW; extra dry
08 - 17.01.2015;  małe 1,00kW; 60°  –   1,70kW; extra dry
09 - 17.01.2015;  duże     1,15kW; 60°   –   2,25kW; extra dry
10 - 17.01.2015;  normalne 0,93kW; 60°  –   1,45kW; extra dry
11 - 18.01.2015;  normalne 0,79kW; 50°  –   1,81kW; extra dry
12 - 18.01.2015;  normalne 0,69kW; 60°  –   0,82kW; extra dry
13 - 18.01.2015;  małe        0,18kW; 30°  –   ---
14 - 24.01.2015;  normalne 0,73kW; 40°  –   2,21kW; extra dry
15 - 29.01.2015;  normalne 0,74kW; 50°  –   1,13kW; extra dry
16 - 31.01.2015;  małe        0,36kW; 30°  –   0,94kW; wełna
data - szacunkowa ilość prania - zużycie prądu przez pralkę - ustawiona temperatura   –   zużyci prądu przez suszarkę - ustawiony stopień suszenia

Luty 2015:
lp.    data                             pralka           –   suszarka
01 - 01.02.2015;  normalne 0,74kW; 50°   –   1,22kW; extra dry
02 - 01.02.2015;  duże 0,97kW; 50°    –   1,99kW; extra dry
03 - 07.02.2015;  normalne 0,53kW; 40°    –   1,43kW; extra dry
04 - 14.02.2015;  normalne 1,37kW; 60°    –   2,09kW; extra dry
05 - 15.02.2015;  normalne 0,89kW; 50°    –   1,58kW; extra dry
06 - 15.02.2015;  duże 2,06kW; 90°    –   2,22kW; extra dry
07 - 22.02.2015;  normalne 0,75kW; 50°    –   1,48kW; extra dry
08 - 22.02.2015;  normalne 1,10kW; 60°    –   1,67kW; extra dry
09 - 26.02.2015;  normalne 0,62kW; 40°    –   2,01kW; extra dry
data - szacunkowa ilość prania - zużycie prądu przez pralkę - ustawiona temperatura   –   zużyci prądu przez suszarkę - ustawiony stopień suszenia

Dane za marzec i kolejne miesiące są wpisane tylko w arkuszu kalkulacyjnym (link poniżej).

Określenie wielkości wsadu jest oczywiście subiektywne. "Małe" zazwyczaj oznacza rzeczy, których jest niewiele, ale trzeba tylko taką ich ilość wyprać, ponieważ są np.: wściekle czerwone. Określenie "duże" z kolei nie oznacza maksymalnego wsadu do pralki czy suszarki, ponieważ tkaniny są wtedy pogniecione.

***

Planuję zebrać dane do lipca. Tak więc dane będą sukcesywnie uzupełniane, a ich ilość pozwoli osiągnąć lepsze uśrednienie wyników. Dane z miesięcy podzielone są pomiędzy arkusze.

***

W domu koszt jednej kilowatogodziny szacuję na 0,65zł - całą sumę z rachunku za energię elektryczną podzieliłem przez ilość zużytych kilowatogodzin. Dzięki temu obliczyłem realną cenę energii obejmującą wszystkie koszty wymienione na rachunku jako osobne pozycje. Mamy jedną taryfę elektryczną obejmującą całą dobę.

Styczeń:
Łączne zużycie prądu przez pralkę (14 prań): 
10,66kW * 65gr = 6,93zł
Jedno pranie zużywa średnio 0,76kW za 0,49zł.

Łączne zużycie prądu przez suszarkę kondensacyjną do ubrań (15 suszeń):
24,38kW * 65gr = 15,85zł
Jedno suszenie zużywa średnio 1,63kW za 1,06zł.


Luty:
Łączne zużycie prądu przez pralkę (9 prań):
9,03kW * 65gr = 5,87zł
Jedno pranie zużywa średnio 1,00kW za 0,65zł.

Łączne zużycie prądu przez suszarkę kondensacyjną do ubrań (6 suszeń):
15,69kW * 65gr = 10,20zł
Jedno suszenie zużywa średnio 1,74kW za 1,13zł.


Dane za marzec i kolejne miesiące są tylko w arkuszu kalkulacyjnym.


***

Średnia z pomiarów:

Średnia z miesięcy styczeń..czerwiec:
Jedno pranie zużywa średnio:0,84kW za:0,55zł.
Pranie - średnie zużycie energii w miesiącu:
11,11
kW za:7,22zł.
Pranie - szacowane energii w roku:133,36kW za:86,68zł.
Jedno suszenie zużywa średnio:1,62kW za:1,05zł.
Suszenie - średnie zużycie energii w miesiącu:
18,91
kW za:12,29zł.
Suszenie - szacowane energii w roku:
226,86
kW za:147,46zł.

Przewidywana ilość prań w ciągu roku: 162


***
Spostrzeżenia:

Zarówno pranie jak i suszenie ubrań zużywa dużo mniej energii niż powszechnie się uważa. Łączne zużycie prądu przez pralkę i suszarkę w styczniu kosztowało nas 23zł. Przypomnę: dwoje dorosłych i dwuletnie dziecko. Przed tym pomiarami zakładałem, że samo używanie suszarki w klasie energetycznej "B" kosztuje miesięcznie około 50zł.
Warto zaznaczyć, że posiadamy pralkę, która odwirowuje z prędkością 1200 obrotów na minutę. Czym szybsze odwirowanie tym mniejsze zużycie energii przez suszarkę. Dlatego suszarka współpracująca z pralką posiadająca 1400, 1600 lub 1800 obrotów na minutę będzie zużywać jeszcze mniej energii.

Niestety, nie znalazłem podobnych danych z użytkowania suszarki w klasie energetycznej "A" (z pompą ciepła). W tym wątku na elktroda.pl:
Jeden z kolegów zmierzył pobór energii przez suszarkę "A+" GORENJE D8664N. Uzyskał wynik 1,21 kWh (przy pralce o szybkości wirowania 1400 obrotów na minutę). Niestety, był to pojedynczy pomiar i przez to nie ma danych do uśrednienia wyników.

Staramy się jednorazowo prać jak najwięcej rzeczy. Ubrań mamy na tyle dużo, że nie ma potrzeby prać codziennie. Można zebrać wystarczającą ilości ubrań posegregowanych wg. kolorów i temperatury prania. Oczywiście, przy licznej rodzinie jak np. dorośli plus piątka dzieciaków, zajdzie konieczność codziennego prania.

Można zobaczyć dużą korelację pomiędzy wielkością zużytej energii, a temperaturą prania. Wygląda na to, że temperatura ma decydujący wpływ na zużycie prądu podczas prania. Samo wirowanie (program numer 28; trwa około 10 minut) zużywa tylko 0,02kWh.


Suszarka do ubrań daje możliwość skumulowania kilku prań w jednym dniu. Przyjąłem, że zarówno pranie jak i suszenie trwa dwie godziny. W rzeczywistości rzadko pranie, lub suszenie, trwa aż tak długo. Przykładowy harmonogram siedmiu prań w jeden dzień:
08.00-10.00:   pranie A
10.00-12.00:   pranie B - suszenie prania A
12.00-14.00:   pranie C - suszenie prania B
14.00-16.00:   pranie D - suszenie prania C
16.00-18.00:   pranie E - suszenie prania D
18.00-20.00:   pranie F - suszenie prania E
20.00-22.00:   pranie G - suszenie prania F
22.00-24.00:                  - suszenie prania G
Warto zaznaczyć, że otrzymujemy suche ubrania, które możemy wkładać do szafy lub naszykować do prasowania (prasować od razu?). 
Jednoczesne użycie pralki i suszarki daje możliwość wykonania 2-3 prań po np.: wieczorem po pracy.


Nasza pralka jest przeznaczona na maksimum 5 kg prania, a suszarka na 8 kg. W praktyce okazuje sie, że taka dysproporcja jest bardzo korzystna.

  • Po pierwsze ubrania w suszarce mają więcej miejsca, nie gniotą się, a suszenie przebiega szybciej. 
  • Po drugie: zazwyczaj ilość prania jest ograniczona doborem kolorów i temperatury prania. Oznacza to, że rzadko pralka jest pełna. Za to nie ma większej potrzeby dzielenia rzeczy do suszenia. Można wobec tego suszyć rzeczy np. z dwóch prań.


Po sześciu miesiącach pomiarów mam wiarygodne wyniki pozwalające przewidzieć ilość prań i zużycie energii przez pralkę i kondensacyjną suszarkę do ubrań. To był długi test, jednak dzięki niemu mam uśrednioną wartość poboru prądu:
- Pralki na jedno pranie.
- Suszarki kondensacyjnej na jedno suszenie. 
Teraz muszę znaleźć suszarkę z pompą ciepła i przeprowadzić podobny test, by móc porównać zużycie energii.

***

Informacje o głośności suszarki do ubrań, o ile cieplej zrobiło sie w łazience i zmierzoną zmianę wilgotności podczas suszenia można znaleźć tu:


***




Update: 2015.07.01
Create: 2015.01.19

19 komentarzy:

  1. Pomocny material.
    Jak poszukiwania nowszego typu suszarki z pompa ciepla?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie rzucilo mi sie w tekscie jaka suszarka byla poddana testom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hoover VHC681B
      http://jackiewiczowie.blogspot.com/2014/04/suszarka-kondensacyjna-do-ubran.html

      Usuń
  3. I jeszcze jedno. Nie rozumiem dlaczego Twoja suszarka zuzywa niewiele wiecej pradu od tej z pompa ciepla, gdyz wszyscy producenci kondensacyjnych suszarek podaja zuzycie pradu na poziomie 3-4 kWh w zaleznosc od max. obrotow suszarki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego szukam kogoś (najlepiej podobnej rodziny, czyli 2+1), kto posiada suszarkę z pompą ciepła i chciał by przeprowadzić podobne badanie.

      Uważam, że przynajmniej nowe suszarki z pompą ciepła pobierają mniej energii elektrycznej. Ponieważ jednak suszarkę kupuje się jako przedmiot użytkowy, a nie dla jakiejś idei, to trzeba spojrzeć szeroko na taki zakup. Samo zużycie energii nie może być jedynym uwzględnianym parametrem.

      1) W jakim czasie zwróci sie wyższy koszt zakupu suszarki z pompą ciepła? Jak już się zwróci, to czy zacznie na siebie zarabiać, czyli w danym okresie czasu ten droższy zakup wyjdzie taniej? (dzięki małym kosztom użytkowania).
      Przy tak małych różnicach w kosztach zużywanej energii elektrycznej, czy zakup droższej suszarki z pompą ciepła kiedykolwiek się zwróci? Czy wcześniej bardziej skomplikowany produkt ulegnie awarii - której nie będzie się opłacało naprawić?

      2) Czy w miarę użytkowania nie zapchają sie gęsto użebrowane wymienniki ciepła (suszarek z pompą ciepła) i nie zwiększy to ich zużycia energii. Koszty serwisu takiej usterki są niebanalne!

      3) Koszt naprawy w przypadku awarii. Konstrukcja suszarki "klasycznej" jest banalna w przeciwieństwie do suszarki z pompą ciepłą.

      Gdy zebrałem informacje, to wyszło mi na to, że ekonomiczniej jest kupić zwykłą suszarkę. Doszedłem do wniosku, że mam większe szanse na awarię suszarki z pompą ciepła, niż że zwróci mi się większy koszt jej zakupu.

      Usuń
  4. "Samo zużycie energii nie może być jedynym uwzględnianym parametrem" dokładnie tak ;).
    Ciekawi mnie ile tygodniowo trzeba robic "suszen" by zakup (a w sumie sama dopłata do zwykłęj) z pompa ciepla zwrócił się w miare szybko.

    Juz prawie kupiłem suszarke, ale ciepło się robi, wiec zakup odkładam na przyszlą jesien ;) W tym czasie spokojnie posledze sobie wypowiedzi uzytkownikow i poszukam maloawaryjnego modelu (choc z tym bedzie wiekszy problem bo to loteria ;) ).

    OdpowiedzUsuń
  5. Przejrzałem instrukcję do Twego modelu i co dziwne podaje ona wysokie zużycie prądu na cykl suszenia, nijak nie pasujący do Twoich pomiarów: "Energy consumption (kwh/cycle)4.49"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać tyle nie udało mi się uzyskać :-)
      Odsyłam do tekstu, gdzie jest wyjaśniona metodologia mojego testu. Testy producentów są syntetyczne, a mój rzeczywisty i długotrwały.
      Np. nie zapełniam całego bębna suszarki. Zobacz choćby różnicę w ładowności mojej pralki i suszarki - temat poruszony w tekście. W realnym życiu pranie dzielimy np. wg. kolorów. Ciężko nazbierać kilka kilogramów ubrań czerwonych, różowych, itp. :-)
      Dlatego wybrałem taki sposób testowania zużycia energii. Dlatego nie porównuję moich wyników do parametrów podanych przez producentów suszarek z pompą ciepłą.

      Uzyskane wyniki utwierdziły mnie w przekonaniu, że ja dokonałem trafnego wyboru. Suszarka z pompą ciepła nie zwróciła by mi się, a opisy awarii (drogich modeli suszarek) następujące krótko po ustaniu gwarancji tym bardziej świadczą na korzyść prostego modelu.
      Pozostaje jeszcze np. kwestia czasu suszenia - suszarki bez pompy ciepła chyba suszą szybciej.

      Usuń
    2. Jeszcze dodam: opisałem mój test bardzo szczegółowo. Są wszystkie informacje
      Zachęcam więc do takich samych testów. Tani watomierz, kartka i ołówek. Zawsze można przeprowadzić swoje własne testy i porównać. Ja chętnie zobaczę wyniki uzyskane przez inne osoby.

      Usuń
    3. Dodałem w tym wpisie:
      http://jackiewiczowie.blogspot.com/2014/10/zuzycie-pradu-przez-urzadzenie-domowe-i.html
      Graficzne odwzorowanie zużywanej energii przez suszarkę. Użyłem najnowszego mojego watomierza :-)

      Usuń
  6. Niestety ale Pana wyniki są mało miarodajne. Nie uwzględnił Pan wielkości wsadu w kg do suszenia. Określenie "mało/dużo/normalne" dla każdego znaczy co innego. A pobór prądu zależy od 3 czynników: 1. wielkość wsadu w kg, 2. prędkość odwirowanie (wyższa lepiej), 3. rodzaj tkanin (ręczniki i dżinsy schną dłużej). Najlepiej dla kondensacyjnej przyjąć 2-2.5 kWh dla pralki 5-6kg i 1000obr/min wirowanie. Pana wyniki są lepsze nawet od suszarek z pompą ciepła a to już co najmniej podejrzane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie przeczytał Pan uważnie mojego wpisu.
      1) Dlaczego nie ważyłem wsadu? Ponieważ różne tkaniny, w różny sposób absorbują wodę. Należało by ważyć każdy rodzaj tkaniny oddzielnie - życzę powodzenia w korelacji wyników, gdy do rozkładu studenta potrzeba minimum 20 pomiarów. By zlikwidować ten problem przeprowadziłem test przez 6-mc. Nie znam żadnego innego testu trwającego tak długo. Przy takim czasie trwania eksperymentu można spokojnie wnioskować.
      2) Prędkość wirowania: zawsze max. dla mojej pralki. To też poruszam w moich wpisach.
      3) Ja nic nie musze przyjmować. Nie musze brać na wiarę. Zarzuca mi Pan podejrzane wyniki, a sam przyjmuje zużycie energii skąd? Skąd Pana dane są? I skąd take rozjazdy u Pana w przyjętych wartościach o około 20%?
      4) Ja mam dane, nie przypuszczenia. Zmierzyłem moją suszarkę i suszarkę z pompą ciepła. Wyniki pokazują twarde dane, a nie pobożne życzenia i obietnice producentów. Mam nadzieję, że Pan nie wyznaje zasady, że jak wyniki nie spełniają Pana oczekiwań, to tym gorzej dal wyników.
      6) Każdy może pozostać przy swoim zdaniu i każdy moze kupić co mu się podoba. Nic mi do cudzych zakupów i pieniędzy.

      Usuń
  7. To co widzę jest nieprawdopodobne!! Ile Pan zadał sobie trudu, żeby tak wiarygodnie i dokładnie wszystko porownac. No czegoś takiego nie widziałam. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Też po lekturze jestem zdecydowany na zakup suszarki kondensacyjnej bez pompy ciepła. Modeli tych suszarek klasy B jest już bardzo mało (naliczyłem ok.10 modeli). Do takiego wyboru przekonała mnie obsługa takiej właśnie suszarki klasy B marki Siemens. Będąc czasowo w pracy za granicą korzystałem właśnie z takiej suszarki. Obsługa użytkowa banalnie prosta, raz na miesiąc wyjęcie i umycie wymiennika ciepła to czas ok.10 min. W kondensacyjnych z pompą ciepła nie ma takiej możliwości lub jest to bardzo utrudnione. Ogólnie przekonałem się osobiście o zaletach suszarek i chociaż mieszkam w dużym domu gdzie mogę suszyć ubrania na rozkładanych suszarkach to jeśli chodzi o szybkość suszenia i puszystość ubrań, to nic tego nie przebije. Zdecydowałem się na zakup jednego z modeli Boscha w cenie ok 1700 zł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Też po lekturze jestem zdecydowany na zakup suszarki kondensacyjnej bez pompy ciepła. Modeli tych suszarek klasy B jest już bardzo mało (naliczyłem ok.10 modeli). Do takiego wyboru przekonała mnie obsługa takiej właśnie suszarki klasy B marki Siemens. Będąc czasowo w pracy za granicą korzystałem właśnie z takiej suszarki. Obsługa użytkowa banalnie prosta, raz na miesiąc wyjęcie i umycie wymiennika ciepła to czas ok.10 min. W kondensacyjnych z pompą ciepła nie ma takiej możliwości lub jest to bardzo utrudnione. Ogólnie przekonałem się osobiście o zaletach suszarek i chociaż mieszkam w dużym domu gdzie mogę suszyć ubrania na rozkładanych suszarkach to jeśli chodzi o szybkość suszenia i puszystość ubrań, to nic tego nie przebije. Zdecydowałem się na zakup jednego z modeli Boscha w cenie ok 1700 zł.

    OdpowiedzUsuń
  10. I kupiłem suszarkę model Bosch WTN86200pl....i kupiłem ich 3 sztuki. Najpierw kupiłem dla siebie, przetestowałem przez miesiąc a potem zakupiłem kolejne dwie dla moich dorosłych już dzieci, którzy mając swoje rodziny prania i suszenia mają moc. Wszyscy jesteśmy tym sprzetem zachwyceni.

    OdpowiedzUsuń