Czy akumulator podczas jazdy jest rozładowywany, czy może cały czas ładowany? (Oczywiście zakładam sprawność instalacji elektrycznej w samochodzie.)
W testowym samochodzie jest zainstalowany rozrusznik o mocy 0,9 kW lub 1 kW - niestety nie wiem dokładnie. Alternator ma wydajność 100 A.
***
Do pierwszego testu użyłem sondy cęgowej AC/DC z zakresami 40 i 400 A - co przekłada się odpowiednio na 10 mV na 1 A, oraz 1 mV na 1 A mierzonego natężenia.
Przed nakręceniem tego filmu celowo rozładowywałem akumulator przez około 30 minut. Zostawiłem włączone światła mijania, radio i CB.
1) Pobór prądu z akumulatora i jego ładowanie podczas postoju i pracy silnika:
Przykładowe przeliczenie zmierzonego napięcia na ampery:
110 mV / 10 mV = 11
Pobór prądu wynosi 11 A.
***
Akumulator na filmie podłączony jest w sposób opisany poniżej:
Do drugiego filmu akumulatora nie rozładowywałem. Poprzedniego dnia jeździłem nim kilka godzin w trasie, więc akumulator był naładowany (mam ciągłą kontrolę napięci w samochodzie, więc wiem, że ładowanie było).
Drugi film ma potwierdzić poprawność przeprowadzenia pierwszego testu (i uzyskanych wyników). Zawsze warto sprawdzać i nawet krzyżowo potwierdzać uzyskane wyniki.
Drugi film ma potwierdzić poprawność przeprowadzenia pierwszego testu (i uzyskanych wyników). Zawsze warto sprawdzać i nawet krzyżowo potwierdzać uzyskane wyniki.
Do tego pomiaru wykorzystałem bocznik, co daje możliwość najpewniejszego pomiaru przepływu prądu i jego natężenia. Wiązało to się z kilkoma problemami. Po pierwsze nie chciałem stracić ustawień adaptacyjnych komputera sterującego silnikiem, wiec zależało mi, by nie rozłączyć zasilania samochodu. Na szczęście mam zainstalowany kondensator o pojemności około 0,5 F co ułatwiło zadanie. Po drugie należało wykonać pewne połączenia bocznika z instalacją samochodową, a potrzebne przekroje przewodów, a nawet klemy, mam na działce. Znalazłem w szpargałach kabel wytrzymujący ciągłe natężenie do 60 A, a klemę zastąpiłem opaską zaciskową. Do tego solidne lutowanie i nie bałem się obciążyć tą instalację prądem rozrusznika.
Do pomiaru użyłem rezystor pomiarowy z multimetru:
Rezystancja tego bocznika wynosi 0,01 Ω. Na powyższym filmie 10 mV oznacza 1 A.
Pomiar z użyciem oscyloskopu. Niebieski przebieg odwzorowuje napiecie na zaciskach akumulatora, a czerwony przebieg odwzorowuje przepływ prądu przez rezystor pomiarowy.
2) Pobór prądu z akumulatora i jego ładowanie podczas postoju i pracy silnika:
2) Pobór prądu z akumulatora i jego ładowanie podczas postoju i pracy silnika:
(Autko nie umyte po zimie - rzadko go używam)
Pomiar z użyciem funkcji rekordera skopometru, wiec odwzorowuję tylko natężenie prądu.
Na tym filmie sprawdziłem też pobór prądu przez:
- Światła mijania.
- Wentylator nawiewu na wszystkich "bigach".
- Pobór prądu przez samochód po przekręceniu kluczyka z wyłączona pompą paliwa.
- Pompę paliwa.
- Radio samochodowe.
- CB radio Pretendent Jackson.
- Światła stop'u.
- Ogrzewanie tylnej szyby.
3) Pobór prądu z akumulatora i jego ładowanie podczas postoju i pracy silnika:
Na tym filmie sprawdziłem też pobór prądu przez:
- Światła mijania.
- Wentylator nawiewu na wszystkich "bigach".
- Pobór prądu przez samochód po przekręceniu kluczyka z wyłączona pompą paliwa.
- Pompę paliwa.
- Radio samochodowe.
- CB radio Pretendent Jackson.
- Światła stop'u.
- Ogrzewanie tylnej szyby.
3) Pobór prądu z akumulatora i jego ładowanie podczas postoju i pracy silnika:
Dwa powyższe filmy wyszły nieostre. Niestety piękna pogoda, a co za tym idzie oślepiające słońce utrudniło obserwowanie wyświetlacza aparatu. Ilość miejsca w autku również nie ułatwiała sprawy. Wartości i przebiegi jednak są widoczne, dlatego postanowiłem wykorzystać te materiały.
Wyniki testów zaskoczyły mnie. Oczekiwałem większego poboru prądu z akumulatora, a na pewno częstszego. Wygląda na to, że akumulator w samochodzie pracuje jak akumulator buforowy.
***
Podobne tematy:
Pobór prądu podczas postoju samochodu - jak zmierzyć pobór prądu?
Prąd rozrusznika - natężenie prądu podczas uruchomienia samochodu
Podobne tematy:
Pobór prądu podczas postoju samochodu - jak zmierzyć pobór prądu?
Prąd rozrusznika - natężenie prądu podczas uruchomienia samochodu
***
Więcej na:
Tigra / samochód
Tigra / samochód
***
Bezprzewodowy licznik energii elektrycznej OWL -rozpakowanie (unboxing)
Centrum Zarządzania Światem - zasilanie
LED FILAMENT
Oświetlenie miejsca pracy
Oświetlenie LED łazienki (małej)
Oświetlenie LED w kuchni
Filtry sieci energetycznej
LED FILAMENT
Oświetlenie miejsca pracy
Oświetlenie LED łazienki (małej)
Oświetlenie LED w kuchni
Filtry sieci energetycznej
Modernizacja oświetlenia głównego w dużym pokoju i przedpokoju
Pulsowanie (migotanie) różnych źródeł światła: świetlówki kompaktowe (CFL), żarówki, lampy LED, itp.
Nowe, inteligentne liczniki energii elektrycznej
Pulsowanie (migotanie) różnych źródeł światła: świetlówki kompaktowe (CFL), żarówki, lampy LED, itp.
Nowe, inteligentne liczniki energii elektrycznej
Update: 2016.09.12
Create: 2016.05.13
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz