Kontrolka LED w rozdzielnicy

Zgodnie z moimi oczekiwaniami po około 18 miesiącach pracy firmowa kontrolka LED przestała działać. W serwerowniach używam dziesiątek, jak nie setek, tego typu kontrolek (różnych firm). Tak więc wiem jaką mają trwałość... Kontrolka była użyta tu:

Najprościej było by kupić kolejna taką kontrolkę i za jakiś czas kolejną, i kolejną... Wolę jednak zrobić to porządnie i przerobię te urządzenie tak:




Wnętrze przystosowane do zamontowania wymiennej żarówki (neonówki?), ale zamiast tego przylutowana jest na stałe lampka LED.

LED nosi ślady przegrzania.

Rezystor zamontowany w lampce nie uległ przebiciu, lub innemu uszkodzeniu. Wygląda na to, że po prostu za duża moc (ciepło) wydzielała się na LED'ach.

W spodniej części zainstalowałem diodę prostowniczą i jeden rezystor 62 kΩ. Rezystor jak widać MŁT, co powinno zapewnić długą i bezproblemową pracę. Większa rezystancja i dioda prostownicza ograniczą o ponad połowę moc wydzielaną na LED.

W górnej części zainstalowałem identyczny rezystor jak powyżej, oraz bezpiecznik 0,315 A. Łącznie jest więc rezystancja ponad 120 kΩ. Dwa rezystory zapewniają odpowiednio wysokie napięcie przebicia.
Bezpiecznik jest przylutowany, a nie zainstalowany w oprawie, ponieważ jego wymiana i tak wymaga rozkręcenia modułu DIN (skręciłem go śrubami). Zresztą oprawa bezpiecznika nie zmieściła by się tak swobodnie.
Z bezpiecznikiem mam pewien problem, ponieważ ten układ zużywa o rzędy wielkości mniej niż 315 mA, ale chciałem, by układ był bezproblemowy. Założyłem, że w przypadku problemów wcześniej przerwie obwód uszkodzony rezystor lub LED. Wykonywałem takie próby i np.: LED po prostu przestaje świecić i przerywa obwód. Ten bezpiecznik zainstalowany w tym miejscu posiada jeszcze jedna poważną wadę, mianowicie potrafi rozłączyć tylko stosunkowo mały prąd zwarcia. Jednak w szeregu z nim występują rezystory i LED, oraz cienkie przewody (wytrzymujące jednakże więcej niż 0,315 A).

Ten zainstalowany bezpiecznik i tak jest "nadmiarowy", ponieważ zgodnie z J. Chmielarz "Projektowanie elektrycznych urządzeń sterowania, blokady i sygnalizacji", wyd. WNT Warszawa 1971, strony 250-251:
"Obwody sterownicze nie wymagają zabezpieczenia od przeciążeń lecz tylko od zwarć, co umożliwia w pewnych przypadkach wykorzystanie zabezpieczeń topikowych w obwodach głównych. "
oraz
"Jeżeli zabezpieczenie główne jest wyposażone w bezpieczniki 25 A lub mniejsze, a przekrój przewodu jest nie mniejszy niż 1,5 mm kwadratowych Cu, to obwód sterowniczy nie wymaga osobnych zabezpieczeń."
Ten moduł jest zabezpieczony bezpiecznikiem 25 A, a jego doprowadzenia mają 1,5 mm2.

Istotną sprawą dla estetyki jest dokładne centrowanie LED w stosunku do oprawy. Dlatego dałem dłuższe wyprowadzenia drutowe podzespołów. Pozwala mi to odpowiednio pozycjonować LED.


********

Inne wpisy:



Update: 2015.10.03
Create: 2015.10.03

2 komentarze:

  1. LC tec to szajs.
    Mam niskich lotów F&Fa 3 fazowego śmiga bezproblemowo już dobre 7lat ledowy.
    leżą gdzieś u mnie legrandy ale chyba z żarówkami w środku szkoda rozwalić a niema gdzie zużyć.


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego kupiłem w pobliskim markecie. Legrandy lecą mi też masowo. W takim razie zamówię kilka F&F i będą podmieniane za uszkodzone.

      Usuń