Pompa wody do basenu na działkę

Na działce, dla dziecka, mamy mały, dmuchany, basen. Naprawdę mały - nic z tych wielkich basenów z marketu. Duży basen kusi, są banalnie tanie, ale dziecko jest jeszcze za małe, by taki basen stał na działce. Odpowiedzialność wymagała by, dziecko było zawsze obserwowane, gdy w pobliżu jest głęboka woda. Google zna tragedie spowodowane dużym basenem z wysoką burtą, która nie pozwala dostrzec ewentualnego problemu.

Nawet jednak w małym basenie jest dużo wody, którą należy regularnie wymieniać. Wylewanie  takiej powodzi na trawnik nie jest wskazana. Zresztą - jak to zrobić, gdy basen to po prostu elastyczne, zgrzane, PCV? Duże baseny mają korek spustowy, ale małe baseny takiego rozwiązania nie posiadają. Dlatego widząc w markecie pompkę na wiertarkę postanowiłem wykorzystać tanią wiertarkę i zbudować pompkę do basenu:

Tania wiertarka AMS (z OBI) 500 W:

***


Zacząłem od skompletowania deseczek na podstawę, wiertarki i pompki:

Skręciłem deski, tworząc podstawę w kształcie krzyża. Uzyskałem stabilną i jednocześnie lekką konstrukcję:

Do zamocowania wiertarki do podstawy, użyłem jej rączki:

Mocowanie rączki odrobinę dociąłem:

Do deski przykręciłem docięty pret gwintowany:

Wiertarka zamocowana jest tylko w tym jednym punkcie.

Samą pompkę zamocowałem za pomocą jednej śruby, co ma stanowić główne jej zamocowanie:

Do tego dołożyłem wkręt do drewna mający stabilizować położenie pompy.

  


Złożona podstawa, wiertarka i pompka.

Do podstawy dodałem nóżkę. Można ją wykonać np. z klocka drewna, a ja użyłem niepotrzebnego plastikowego mocowania od filtrów wody.


Dzięki temu, gdy pojawi się jakiś przeciek, jakieś krople wody, to nie będą spływać na wiertarkę.


Pozostał jeszcze problem pobierania wody. Wąż zasysający musi być szczelny, a do tego nie może się załamywać. Pamiętajmy, że w środku będzie podciśnienie, więc wąż musi być sztywny, by się nie zapadł. Jak zapewnić, by wąż przechodził przez brzeg basenu, nie załamywał się i nie zapadał pod wpływem podciśnienia? Do tego dobrze by było, by wąż ssący nie zasysał się do dna basenu i nie zatykał?
Jednym słowem, jak zrobić waż ssący, który nie wymaga szczegółowego nadzoru?
Rozwiązałem to tak:

Rura do wody z marketu. Plastikowa z aluminiowym rdzeniem. Nie będę jej często wyginać. Kształt widoczny na zdjęciu umożliwia pobór wody z basenu. Całość zawieszam na ścianie dzięki wywierconemu otworowi w desce (od strony szybkozłączki węża, dzięki temu woda nie kapnie na wiertarkę).

Dla zachowania maksymalnej szczelności przy czerpaniu wody użyłem stałych połączeń.

Dla pewności uszczelniłem gwinty pakułami, a nie taśmą teflonową.

Jako ssak posłużył mi trójnik (od tego typu rur):

Teraz mogę oprzeć rurę do czerpania wody z takim improwizowanym ssakiem na dnie basenu.


Filmy:

Pompa wody na wiertarkę:

Pompa wody na wiertarkę - zużycie energii (moc):

***


Więcej na:


Update: 2016.07.21
Create: 2016.07.21

1 komentarz:

  1. Cześć , znalazłem Twój film na yt o tej pompie, potrzebuje coś do zlewania płynów. Raz na 2 tygodnie 20 -40 litrów. W komentarzach wspominałeś o uszczelkach. Jak sprawują się Twoje po 2 latach pracy?

    OdpowiedzUsuń