Solenoid rozrusznika i jego pobór pradu

Ile amper pobiera elektromagnes załączający rozrusznik?

Dlaczego w wielu samochodach pomiędzy stacyjką, a solenoidem występuje przekaźnik? Głównie z tego powodu, że stacyjki, szczególnie w nowych samochodach, są bardo "delikatne". Wystarczy przypomnieć sobie kłopoty dużego koncernu samochodowego, montującego jak najtańsze stacyjki. Skończyło się to tragicznie dla kilku osób i kosztownie dla koncernu.
Ww. przekaźnik często jest elementem, którym oprócz stacyjki dodatkowo steruje któryś z komputerów w samochodzie. Więc jest elementem wykonawczym dla elektroniki.

Przypomnę, że prąd solenoidu załączającego rozrusznik nie jest tożsamy z prądem pobieranym przez rozrusznik. Prąd rozrusznika w samochodach osobowych zaczyna się od 150A (małe silniki benzynowe). Większe silniki, a w szczególności wysokoprężne, wymagają odpowiednio większego prądu.


Oprócz "standardowych" rozruszników występują też rozruszniki połączone z alternatorem. Generalnie samochody z systemem -start-stop mogą mieć rożne rozwiązania. Przykładowo: alternator pracuje z pełną mocą, tylko gdy zdejmujemy nogę z gazu lub hamujemy. Podczas przyspieszania wytwarza opór minimalny. Bardziej dynamiczny jest przez to proces ładowania baterii, co dodatkowo odciąża alternator i sam silnik. Rozruszniki połączone z alternatorem nie są standaryzowane. Występują różne rozwiązania, zależne od producenta pojazdu.


Oscylogramy przepływu prądu tuż za stacyjką samochodu Opel Tigra z różnymi podstawami czasu:




Użyta sonda prądowa i jej ustawienie:
Mając dane ze zdjęć łatwo teraz jest obliczyć prąd pobierany przez elektromagnes załączający rozrusznik.


***


Więcej na:
Tigra / samochód

***

Bezprzewodowy licznik energii elektrycznej OWL -rozpakowanie (unboxing)

Update: 2015.02.03
Create: 2015.02.03

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz