Samochód elektryczny - ekologiczna ściema

Jak wytwarzana jest elektryczność? Czy w większości krajów otrzymujemy ją z "czystych" źródeł energii?

Dygresja: Czy elektrownia wiatrowa może być nazwana czystym źródłem energii?

Przyjmuje się średnio, że wyprodukowanie 1 kWh energii powoduje następującą emisję CO2:
  • Z węgla 1 kg CO2.
  • Ropy 0,7 kg CO2.
  • Gazu ziemnego poniżej 0,4 kg CO2.

Nie znalazłem informacji, czy te wartości obejmują też starty przesyłowe. Raczej nie, więc należy uwzględnić około 12% strat występujących przy przesyłaniu energii elektrycznej w Polsce.

Toyota Prius Plug-in (aktualnie sprzedawany model) do przejechania 18 km (zasięg przy użyciu silnika elektrycznego) potrzebuje 3,4 kWh:
  • Pojemność akumulatora 4,4 kWh.
  • Przełączenie na silnik benzynowy następuje, gdy akumulator osiągnie 23% pojemności (1 kWh).
  • Zasię 18km wg. amerykańskiej agencji EPA.
  • Nie znalazłem informacji o sprawności ładowania akumulatorów w Prius'ie.


Można zatem obliczyć, że przejechanie 1 km:
  • Przy użyciu napędu elektrycznego wymaga zużycia 0,19 kWh i spowoduje wyemitowanie do atmosfery około 0,19 kg CO2/km. Nie zrobi tego samochód, tylko elektrownia węglowa.
  • Wg. rozporządzenie 443/2009 norma emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej określa docelową wartość wynoszącą 0,130 kg CO2/km) w roku 2015 i 0,095 kg CO2/km w roku 2020.

Ekologom życzę dalszego dobrego samopoczucia, a wszystkim, na prawdę zainteresowanym losem ludzi, polecam obejrzenie szczególnie uważnie drugiego filmu. Zwrócę tylko uwagę, że samochody elektryczne wymagają akumulatorów i kondensatorów - prawda? Warto zadać sobie pytanie z czego powstają i jak są na prawdę utylizowane? 




********


Więcej tu:
Inne wpisy, oraz krótko o blogu

***




Update: 2015.04.25
Create: 2015.04.25

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz