Całe lata temu liczyłem i uczyłem się tabelek jak zachowuje się samochód przy przyśpieszaniu i hamowaniu. Pamiętam z tego nic, zresztą dane i tak zależą od wielu czynników i zmieniają się w zależności od samochodu, liczby pasażerów i warunków na drodze.
Tak na marginesie: dzisiaj (początek wiosny 2014) było bardzo niebezpiecznie na drodze. Serio :-). Słońce i dodatnia temperatura skłaniały do szybszej jazdy, a nawierzchnia drogi wyglądała porządnie, sucho... W rzeczywistości drogi są brudne od spalin, kurzu, resztek opon (w tym opon zimowych, bardziej miękkich - a temperatury są teraz dodatnie). Te wszystkie zanieczyszczenia nie zostały zmyte przez deszcz, ponieważ dawno nie padało.Wiatr tego brudu też nie zdmuchną, ponieważ powietrze jest wilgotne i brud jest przyklejony do dróg. W ten sposób na drogach jest cienka warstwa brudu, który jest śliski. Idealne warunki do stłuczek.
Wracając do hamowania: w wolnej chwili policzyłem na kalkulatorze drogę hamowania:
Następnie dokonałem obliczeń na komputerze:
Na zielono oznaczyłem komórki, gdzie prędkość spada do około 30km/h, co ma zapewnić statystyczne przeżycie potrąconego pieszego.
Przyjąłem opóźnienie reakcji kierującego (wraz z opóźnieniem układu hamulcowego) o wartości 0,7s, a wartość opóźnienia ruchu na 7.5ms2.
Analizując arkusz i wykres pamiętajcie proszę o przyjętej rozdzielczości obliczeń.
Porównując różnice w hamowaniu do prędkości statystycznie zapewniającej przeżycie pieszego w przypadku kolizji otrzymujemy:
- Z prędkości 50km/h do 30km/h: w czasie 1.5s po przejechaniu 18m.
- Z prędkości 60km/h do 30km/h: w czasie 1.8s po przejechaniu 26m.
Widać, że prędkość ma wpływ na możliwość szybkiego wytracenia prędkości (oczywista oczywistość).
Daleki jednak jestem od namawiania do wprowadzenia drastycznych ograniczeń prędkości. Lepiej zainwestować w szkolenia kierowców i pieszych(!), dbałość o stan techniczny samochodów i w bezpieczną(!) infrastrukturę drogową.
Update: 2015.03.12
Create: 2013.12.16
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz