Nowa skrzynka z bezpiecznikami w mieszkaniu - projekt

W mieszkaniu mamy skrzynkę z bezpiecznikami, która przysparza mi kilku problemów. Nie wiem czy to wina projektanta czy też wykonawcy - chociaż projektant został namierzony i jest sławny w kręgach powiązanych z pewną EC. 

Pierwszy raz, gdy chciałem coś naprawić przy kuchni elektrycznej, wyłączyłem odpowiedni bezpiecznik i przystąpiłem do pracy. Poczułem lekkie mrowienie, więc zbadałem miernikiem, czy na pewno rozłączyłem zasilanie. Więc nie rozłączyłem... - wyłączony bezpiecznik rozłączył przewód N. Całe szczęście, że nie dotknąłem drugą ręką do pobliskiego kranu z wodą.

Bezpieczniki w domu rozłączają przewód N, a nie L. Tak, bezpieczniki rozłączają przewód NEUTRALNY. Czyli nie zabezpieczają nie tylko przed porażeniem, ale też przed pożarem. Jeśli zadziała bezpiecznik na przewodzie N to energia nadal będzie dostarczana przewodem L (fazowym), a obwód może zamykać dowolna ziemia. Urządzenia w klasie I, jak pralka, będą mieć na obudowie fazę! Rozłączenie przewodu N stanowi zagrożenie dla życia. 
Końcowy efekt pracy wybitnych elektryków jest godny zgłoszenia do prokuratora.

Zasilanie oświetlenia jest zrealizowane na pojedynczym bezpieczniku. Jeśli ten bezpiecznik zadziała to zgaśnie światło w całym mieszkaniu (super sytuacja w nocy). Tak samo na czas np.: malowania nie można wyłączyć tylko części obwodów w celu demontażu oświetlenia w jednym pomieszczeniu. Zresztą to i tak było bezcelowe, gdyż faza zostawała nierozłączona.

Inny problem z takim wykonaniem elektryki w domu opisałem tu: Lutowanie gdy prądu brak

Całą instalacja posiada trzy wyłączniki różnicowoprądowe:
- pralka
- zmywarka
- reszta (oświetlenie i gniazdka)
Upływ prądu wynikający z włączenia czajnika bez wody, lub podłączenia wadliwego urządzenia, powoduje wyłączenie prądu w całym mieszkania, włącznie z oświetleniem. Taka sytuacja zdarza mi się kilka razy w roku, gdy np.: coś naprawiam, sprawdzam. Masakra.

Obecnie skrzynka elektryczna wygląda tak:
Pomimo wydzielenia 11 obwodów w mieszkaniu i wolnego miejsca  w skrzynce obwody połączono i udostępniono ich tylko 7.

Czy w brązowych przewodach jest faza (L) - nie... faza jest w niebieskich, choć dobra praktyka nakazuje dokładnie odwrotne.


***

Prace nad modernizacja rozpocząłem od zidentyfikowania i opisania obwodów. Poniżej widoczny opis tymczasowy wykonany przy użyciu naklejek. Docelowo opis będzie wykonany plastikowymi oznacznikami do opisywania kabli.


Przed przystąpieniem do wykonania projektu należy zapoznać się z wytycznymi zawartymi w normie N-SEP-E-002.

Jak już wiedziałem czego oczekuje, oraz co mogę wykonać przy wykorzystaniu istniejącego podziału na obwody (czyli przy wykorzystaniu istniejącego okablowania elektrycznego), przygotowałem projekt nowej skrzynki elektrycznej:


Zaplanowałem:
- Zabezpieczenia antyprzepięciowe klasy C z odpowiednimi bezpiecznikami.
- Lampkę sygnalizacyjna obecności zasilania zainstalowaną przed przekaźnikiem napięciowym.
- Podłączenie gniazdka na wydzielonym obwodzie (pierwotnie przeznaczonym do jacuzzi) do zastosowań specjalnych. Zastosowałem bezpiecznik klasy C, a obwód podłączyłem przed przekaźnikiem napięciowym.
- Podłączenie zasilania elektroniki przekaźnika napięciowego przez bezpiecznik. Przekaźnik napięciowy może rozłączać moc do 7KW (przekaźnik 32A), a zabezpieczeniem tego jest topikowy bezpiecznik główny 25A.
- Podłączenie obejścia przekaźnika napięciowego, na ewentualność jego awarii.
- Podłączenie obwodu dzwonka poprzez bezpiecznik.
- Podłączenie poprzez bezpiecznik fazomierza i częstościomierza własnej konstrukcji.
- Podłączenie zgrupowanych obwodów poprzez cztery wyłączniki różnicowoprądowe typu A (dostosowane do zabezpieczenia urządzeń wyposażonych w zasilacze impulsowe). 
- Zidentyfikowałem dwa obwody zasilania oświetlenia. Rozdzieliłem je na osobne bezpieczniki i oddzielne wyłączniki różnicowoprądowe.
- Podzieliłem obwody pomiędzy wyłącznikami różnicowoprądowymi, tak, by ich ewentualne zadziałanie miało jak najmniejszy wpływ na inne urządzenia.
- Na jednym z wyłączników róznicowoprądowych zainstalowałem wiele urządzeń mających kontakt z wodą (pralka, zmywarka). Zrobiłem tak celowo, ponieważ do tej pory żadne z tych urządzeń nie spowodowało zadziałania wyłącznika różnicowoprądowego.
-  Wszystkie obwody są zabezpieczone bezpiecznikiem na fazie i wyłącznikiem na przewodzie neutralnym. Rozłączenie przewodu N jest niebezpieczne, dlatego nie zastosowałem tam bezpieczników, tylko wyłączniki o prądzie przekraczającym prąd bezpieczników chroniących poszczególne obwody i przekraczającym prąd bezpiecznika głównego. Nie jest to rozwiązanie standardowe i polecane do zwykłej skrzynki elektrycznej - raczej nie należy powielać tego rozwiązania, jeśli nie wie się czemu może służyć. Przypadkowe rozłączenie takiego wyłącznika może mieć fatalne skutki. Ja uznałem, że to rozwiązanie może mi się przydać w przyszłości, szczególnie, że boje się  napięć przekraczających 12V.
- Ograniczyłem liczbę wyłączników róznicowoprądowych, zakładając ich zużycie i profilaktyczną wymianę co jakiś czas (np.: co 10 lat).Wyłączniki te, szczególnie klasy A, są najdroższymi elementami nowej skrzynki i nie ma potrzeby mnożenia kosztów. Również brałem pod uwagę wykorzystane miejsce w i tak już dużej skrzynce elektrycznej.

Na tą chwilę nie mam jeszcze kupionej skrzynki elektrycznej i wyłączników różnicowopradowych. Zastanawiam się jaki producent wyłączników będzie najlepszy. Nie rozwiązałem jeszcze problemu zasilania suszarki do ubrań. Mam dwie możliwości i zastanawiam się co wybrać.


***

Następnie przystąpiłem do zakupów. Poniżej zabezpieczenie antyprzepięciowe 








Zainstaluję również przekaźnik napięciowy RN-113 firmy Novatek Electro. Urządzenie to służy do rozłączenia obwodów w sytuacji gdy napięcie przekroczy zadane progi napięcia minimalnego i maksymalnego. Jakie napięcie w "gniazdku" mieści się w normie?
Więcej opisałem tu: Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe - ogranicznik klasy C - skrzynka z bezpiecznikami



Planuję zakup skrzynki elektrycznej 3x18, którą wypełnię następująco:






Rozmieszczenie urządzeń w skrzynce elektrycznej zaplanowałem tak, by od dołu były dostępne najczęściej używane rzeczy. Dzięki temu mam do nich dostęp bez użycia drabiny czy krzesła.

Teraz potrzebuję wolny dzień na prace. Zakładam, że w lutym wykonam modernizację skrzynki elektrycznej.

*

Wykonaną szafkę można zobaczyć tu:


****

Powiązane tematy:
Bezprzewodowy licznik energii elektrycznej OWL -rozpakowanie (unboxing)



Update 2016.06.21
Create: 2013.12.27

1 komentarz:

  1. Gdy w moim domu przyszedł czas na montaż elektryki postanowiłem sam podjąć się tego wyzwania i pomimo świetnego sprzętu w jaki zainwestowałem, wielu godzin spędzonych nad montażem, ostatecznie i tak zawołałem zawodowego elektryka. Więc jeśli nie macie dużego doświadczenia z elektryką to albo poczytaj więcej na ten temat albo udaj się do fachowca

    OdpowiedzUsuń